Når dit IT-system kommunikerer

Jeg har forsøgt nu forgæves i 3 mdr. at blive tilmeldt døgnposten – glimrende idé der desværre er beskæmmet ved at være eklatant dårligt udført.

Ikke nok med du skal have en fastlåst udgave af din digitale signatur, men du tvinges til at bruge microsoft mailprogrammer for at læse deres krypterede signatur. Så jeg skal som borger installere outlook eller windows mailprogram for at gennemgå godkendelsesprocessen for endeligt at konstatere, at de bruger det danske bogstav ø i deres adresse.

Herudover kunne jeg underholde med en hotline der bl.a. foreslog jeg brugte en vens mailprogram for at installere døgnposten, da jeg oplyste dem om jeg kørte linux ubuntu og ikke ønskede at installere et microsoftprodukt.

Kære Postdanmark, må jeg gøre jer opmærksom på at jeres døgnpostløsning signalerer, at I ikke aner hvad jeres kunders behov er. For dels antager I:

– at vi alle bruger microsoftprodukter
– at vi ikke får pakker sendt fra udlandet
– at IT sikkerhed ikke gælder at sende personfølsomme informationer til vores venners emailadresser

Summa sumarum; jeg regner med at stå i kø på posthuset i en rum tid endnu – faktisk indtil I får den geniale idé at tage penge for at udlevere mig mine pakker (og jeg tror desværre, den tid er lige om hjørnet).

Det er gået op for langt de fleste virksomheder at et dårligt it-system, en dårlig webinterface og en dårlig kundeservice ikke er godt for omsætningen i sidste ende, jeg vil tro at selv Dell sidder og regner på det regnestykke. Jeg kan også godt forstå at det offentlige, halvoffentlige og skjult-offentlige har særlige udfordringer mht. datasikkerhed, personoplysinger etc. men det er bare rigtig rigtig dårlig kommunikation at have en så amatøristisk løsning parret med ditto hotline.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *