Når dit IT-system kommunikerer II

SlemID – GrimID – NemID – endnu er forsøg fra det offentlige, der alene er med til at cementere myten om det offentliges notoriske elendig evne til at skabe brugervenlige logiske it-systemer.

Ikke nok med at svagtseende og blinde ikke kan bruge systemet, så er det javabaseret koblet op på noget så amatøristisk som et papirsnøglekort, hvor man skal overskue en lang række koder, der så skal tastes ind – for at opleve at ens login brugertid er ca. 5 minutter – så skal man gudhjælpemig logge ind igen. Det er så bare ærgeligt, hvis du har banktransaktioner, der tager længere tid eller ønsker at nå at læse hele brevet fra det offentlige.

En ting kommunikerer NemID dog ganske tydeligt – nemlig at Danmark sakker længere og længere bagud på IT-fronten og at alverdens halvsløje politiske udtalelser fra Videnskabsministeriet, om at man stoler på brugerens intelligens (hvilket systemets elendighed og den manglende lydhørhed overfor kritikken faktisk ikke tyder på) ikke kan skjule, at NemID helt basalt ikke er en god løsning.

Det eneste NemID har signaleret i det offentlige rum er fiasko og uigennemtænkt pengespild og ærlig talt, det kan ske, at en IT-løsning ikke lever op til ens forventning, men stædigt at insistere på løsningens succes er Kejserens nye klæder om igen. Og nu vi er ved nostalgien;  NemID-løsningen får mig til at savne den digtale signatur – og det siger ikke så lidt.

Og så har jeg endda undladt at kommentere den deciderede pinlige navngivning og domænesag NemID startede ud med – for almen dårlig og pinagtig kommunikationshåndtering skal jo ikke komme selve systemet til belastning – det klarere det så glimrende selv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *