Eat my Shorts

Tekstfragmenter til skrivebordsskuffen

Tyrkiet

Her kommer så forklaringen på hvorfor Eat my shorts gik tidligt på juleferie. Det var ganske simpelt fordi vi var på juleferie. Min elskede og jeg tog en tur til Tyrkiet.

Tyrkiet har de smukkeste farver og de ledeste turiststeder. vi endte i Alanya, stærkt forhippet på at slappe af og stresse af. Det lykkedes skønt hotellet havde de ringeste senge og de tyndeste vægge, jeg nogen sinde har oplevet. Et godt råd – tag aldrig med Tyrkiet Eksperten. Vi var ganske klar over at med en billig ferie, får man – en billig rejse. Vi tog det med stoisk ro at vi skulle rejse midt om natten og ankomt tidligt om morgenen til hotellet ganske radbrækkede og med en lettere fnisende overtræthed. Vi var stadigt ganske muntre, da tjeneren forlangte vi betalte for vores morgenmad, selvom vi havde betalt hjemmefra. Men da vi fandt ud af at Tyrkiet Eksperten nok er socialgruppe 5’s foretrukne rejseselskab, visnede smilet en smule.

Efter en rask beslutning om at passe os selv – undgå de fester, der var placeret i programmet tog vi på udflugt ganske alene. Med den ene filosofi om at følge de lokale i hælene lykkedes det os at finde den bedste lokale restaurent, der fandtes i turisternes paradis, hvor alle tyrkere kunne mindst 2 sætninger på de 5 hovedsprog, og hvor deres job bestod i at shanghaie intetanende turister og tvinge dem til at købe alt det, man ikke har brug for og slet ikke råd til.

Vi havde en god ferie – min elskede købet en hvidguldring med 11 små diamanter, der nu sidder på min finger og pynter – og nej, vi skal hverken giftes eller forloves, men vi konfirmerede vi elskede hinanden og gerne ville forsøge os et år mere i parforholdets velsignelse.

Tyrkiet har en jord, der er rød, blå og brun, et hav der er grønt og blåt og en historie der trænger sig frem. Bjergene omkranser byen og solen skinner fra en velsignet himmel. Sød te og stærk chili holder feriemaven stangen og de kan grille som ind i himlen. Der er flere moskeer end skoler og der kaldes troligt til bøn 5 gange om dagen. Driftige mennesker er de, der smækkes en biks op hvor der er plads og også hvor der ikke er plads og alt kan sælges. På vej hjem om aftenen, sad børn med en gammel badevægt og tilbød at veje os for kun en million tyrkiske lirer.

Hjemturen var elendig og vi kom stærkt forsinket til DK. Det er dejigt at sove i sin egen seng, at finde ud af man vitterligt havde undslippet julens stress og jag og pakke de 2 flasker lokale raki ud og drømme sig til de solbeskinnede caféer, hvor tjenerne summede og tyrkisk fjernsyn kørte i døgndrift. Næste gang vi skal ud at rejse i julen, så snupper vi en tur til Goa. Men Tyrkiet kan godt stå distancen så en dag lejer vi en bil og tager alle ungerne ud på en tur i historiens og appelsinernes land.

Nu står den på nytår i børnenes tegn, så der er indkøbt til tapas, børnechampagne, brormand og min veninde kommer på besøg med barn – så skal vi spille pictionary, Ali Baba og whist.